torsdag 1. mars 2007

Som man roper i skogen

- Skal du på skitur?
Den gamle mannen som av en eller annen grunn hadde klippet bort den ene øreflippen sin, gaulte ut i vrimlehallen på Rikshospitalet, der jeg kom gående inn i full skimundur. Jeg prøvde litt dempet å fortelle ham, at det skulle jeg, men at jeg bare skulle møte ei venninne først. - Hva, brølte han tilbake.
Så ble vi stående der, vi to. I ti minutter, mens vi skrek til hverandre. Men det var hyggelig skriking. Og mannen fikk fortalt om sitt mangeårige skieventyr, som var over nå, siden han var 90 år. Jeg tror alle i en omkrets på 20 meter fikk med seg at de i Hurum pleide å strø bark i skiløypa før snøen kom. Det gjorde underlaget glitrende.

Harald Eia gled glad i skisporet, mens det halvlange håret hans, som begynner midt oppå hodet, flagret i vinden.
- Hei lille Lena, sa han og gliste. - Gløm det, sa jeg på klingende sørlandsk. Selv om han har latterliggjort min stakkars navnesøster på Oslo S gjennom lange tider, trenger han ikke begynne med meg også.

(Det første var sant. Det andre var nesten sant - men han smilte bare, han sa ikke noe.)

Lena - levende i Oslos utkant

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg synes bark i sporet er veldig bra, faktisk så synes jeg at man skal ha bark i sporet, og (hunde)barking ved sporet for å få opp farten til løperne i det de suser forbi.

Ellers så er jeg for store overskrifter og turer i ørkenen med kamelmelk i termosen og kongen som jakt kamerat. Lenge levet den "virkelige" fiksjonen, og om det er sant eller ikke er ikke så viktig.

Hilsen
Berlum Al-rihala

Anonym sa...

Al-rihala! Jeg kan se at du er og blir en filosof og livsnyter. Og det holder jeg med deg i.

En dag skal jeg også på tur i ørkenen, drikke kamelmelk og kanskje ha kongen som jaktkamerat. Det blir herlig.

Ta vare på deg selv, da. Så ikke ørkenrøverne tar deg. Og så kan du komme hjem til Norge når som helst. Husk på det når munnen er tørr av ørkensand, og du savner bark i sporet.

Anonym sa...

lena! Har du fått deg venner i ørkenen?

Anonym sa...

Bare to. "Berlum Al-rihala" og Tormod. "Berlum" har falsk id for tiden. Men han bodde på klinerommet i sin tid, så du vet jo hvem han er du også! Jeg husker enda den dagen han dukket opp, med stor ryggsekk og svetteringer under armene. Et skikkelig mannfolk. Jeg falt pladask!