tirsdag 6. november 2007

Fluedreperen

Jeg har hatt en tendens til å våkne midt på natten for tida. Våkner, og tror morgenen er et faktum.

I helga var mamma og jeg på Nøtterøy. I det herlige gamle huset. Vi lå på kvisten og sov godt. Som det seg hør og bør for tiden, våknet jeg klokka 03.30 og var full av energi.

Etter en halv time hørte jeg monsteret. Det var stort. Med et vingespenn på to og en halv centimeter. bzzz. Det kunne være en bie, en veps eller en flue. Det var stupmørkt, og jeg så intet og mindre enn det. Men jeg kjente beistet. Det satte seg på hånden min. Jeg slo etter det, og det forsvant.

Etter noen sekunder kjente jeg at noe kom ned i nattrøya mi. Fire føtter, stor kropp og lange vinger. Jeg grøssa og prøvde i panikk å få saken opp av trøya. Jeg trodde jeg hadde lyktes da jeg kjente de fire bena kravle borte på den ene skuldra.

- Mamma, ropte jeg halvkvalt, for om mulig å ikke vekke henne. Så slo jeg til. Jeg ble våt på fingrene. Tipper fargen var rød, men det så jeg jo ikke. Jeg kom heller med stønn som gjorde at mamma satte seg opp i sin seng med et rykk.

- Mamma, jeg har en død flue i nattrøya. Og mødre er til for barna. Hun reiste seg opp, kom bort, og plukket ut kadaveret.

Det er ekkelt å tenke på hva som kanskje kunne skjedd hvis jeg ikke hadde våknet, og kanskje til og med hadde sovet med åpen munn ...

Tips for å få sove når man våkner midt på natta, forresten?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tips: kom inn til meg så kan vi ha en liten gathering. Til slutt blir vi så trøtte at vi faller om og sover trygt og godt begge to

Karen Marit sa...

for ei nydeli historie!
får håpe du ikkje får nå mareritt ette denne traumatiske hendelsn..

Anonym sa...

Æææææsj! Eg tenker berre på floge-tarmar/blod/gørr som er klint utover kropp og klær. vanskeleg å komme med konstruktive sovetips etter dette.

Anonym sa...

Egentlig er det jo sånne ting vi spiser. Tarmer, blod og gørr. Det er mat. Men ikke mer delikat av den grunn, og fluer er jo ikke det som inntas mest. Dessuten er det kanskje ekklere å få gørret på nattpysjen enn i munnen?!

Anonym sa...

Har hørt at et menneske gjennomsnittlig spiser mange fluer i løpet av et liv. Husker selvfølgelig ikke tallet, men det var overaskende mye. Du kunne faktisk bare blitt et tall i statistikken, men nattevåken klarte å redde deg ut av den:-)