torsdag 8. mars 2007

Zidane og vi

Da er det sant og sikkert. Vi har inntatt Paris.
Merete oppsummerer en intens sosialantropologisk undersokelse av franskmenn paa denne maaten:

Emosjonelle, frekke, lite smilende, pene, materialistiske, stilfulle og smale(rent fysisk).

Hun har kommet frem til at hun trives sammen med disse livsnyterne, som hun i en overordnet term vil kalle dem. "De har et sakte tempo, og er avslappede," sier hun til Globb?. Hun mener at hennes folesesmessige kulde passer sammen med disse romantikerne. (Dessuten mener hun at Thomas Hylland Eriksen kan gaa aa legge seg; Hun er bedre paa analyser enn han)

Lena paa sin side, tror hennes folsomhet ville gitt landet for mye av det gode.

Ellers har vi mott en gammel fransk dame som snakket dansk, lyttet til gledelige trubadurer paa metroen, blitt solbrente(Lena) og faat fregner(Merete), klatret opp 284 trappetrinn, sett Paris og triumfert over det, klatret ned igjen, vaert papparazzier, brukt 1,5 time paa aa komme ut fra flyplassen, spist biff i kjottsuppe, nytt parklivet og ledd av rare mennesker.

Dessuten har Lena bestemt seg for aa slutte aa si "det driter jeg i" - mens Merete prover aa beholde sitt ordforrad.

Au revoir!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herlige kvinner!
Ser ut som dere har en fantastisk tur. Mine "opplevelser" i Kvinesdal er omtrent de samme ;)
Kos dere videre med livsnyterne

Anonym sa...

Hjelpe seg! De har vore i Paris i eit par timar, og er allerede klar med full sosialantropologisk analyse av det franske folkeslaget! Eg e imponert! Men må innrømme at eg hadde vel det same inntrykket etter min eine dag i Paris, eg og. Ikkje verst at de brukar halve ferieturen på lugubre nettkafear for å oppdatere bloggen vår! Det hadde eg aaaaldri gidda. Sjølv om det er kjekt med oppdateringar for oss som surfar her heime. Fortsatt god tur!! Eiffeltårnet by night anbefales fremdeles! Og Montmartre! Paris sitt svar på Trestevere:)

Anonym sa...

Det ble med den ene lugubre hotelldataen. Ellers holdt vi oss i Solen. Paris er fager. Og Inger Lise: Kvinesdal og Paris. Likheten er slående. Mennesketyper, kultur og ikke minst arkitektur. Siden jeg ikke har sett den nye kvinesdalbrua - eller Hollywoodskiltet som designes i disse dager, våger jeg trekke en link til Triumfbuen og innskriftene i Pantheon.