fredag 1. juni 2007

Feberlyrikk fra poesidronningen

Ein juniforkjølelse, det er tingen
Då sit ein inne og ligg i bingen
Snørret renn og øra proppas
Tårekanalar kan ikkje stoppas

Midt i det heile sensuren skal falle
Eg er for fyste gong sensor å kalle
Det er ei glede å være syk og sensór
Helst vil eg sova og ringje til mor

Ein A eller B eller C eller D
Hjernecellene verkar med
Ein E kan eg visst også setja
Om hjernen min berre kan funke og retja

Snart er eg ferdig med snyt og senur
Då skal eg jubla og glad dra på tur
Eg langt over fjellene bussen skal taka
Der skal eg leka, lokka og baka

Put your hands up!

(Det høver seg med briller og knute i nakken for ei streng kvinne)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det må jeg si! Her får vi et nytt dikt fra vår alles kjære poseidronning. Men er hun virkelig en ekte poesidronning, en poesidronning fra nynorskland?

La oss gå igjennom dette diktet for å se om det holder mål.

Tenk, det skjærer seg allerede i overskriften! Fra=frå, dronningen=dronninga. Og det finnes mange slike eksempler nedover. Alle vet jo at -else ord ikke finnes på nynorsk! Og intetkjønnsord i flertall skal slutte på a! Dette er grunnleggende regler som en bare skal kunne!

Kan denne kvinnen virkelig være en sensor når hun ikke klarer det selv en gang?

Anonym sa...

Jeg synes det er flott det hun skriver! Jeg får en deilig følelse inni meg, og jeg blir rørt til tårer av dette diktet.
Tenk for en herlig frihetsfølelse å kunne skrive akkurat som en vil! Det er det ekte diktere gjør. De tenker og grunner på hvert eneste ord for at det skal lyde og få den meningen de vil diktet skal ha. Så ikke undervurder Poesidronningen!
Jeg heier på deg!

Anonym sa...

Kunstnerisk frihet er vel et flott ord?! Jeg synes det er flott at eksamensretting gir tid og inspirasjon til vakre dikt.

Anonym sa...

Kjære nynorskekspert!
Jeg tar selvkritikk, og skal gå i meg selv på nynorsk-fronten.
Likevel er jeg enig med kunstnersjelen som gir det meste lov i poesiens verden.

Takk for innspill. Men skaff deg en hyggeligere måte å gi tilbakemelding på!

Globb sa...

Vi ber om unnskyldning hvis noen føler seg støtt over den harde tonen mellom to av kommentarskribentene. De to er som søstre og regne.

Ellers oppfordrer globb til konstruktive, gode og elskverdige kommentarer med friske fraspark.