fredag 16. februar 2007

Haugasund

Da er bagen pakket, og vinterferien står for døra. Den skal tilbringes i herlige Haugesund, der dialekten klinger i ørene og får deg til å drømme søte drømmer. (No offence)

Det skal sies at min søster mente at haugesundsdialekten var den styggeste i Norge, til hun fikk seg en mann derfra. Nå elsker hun dialekt som mann. Noe annet ville stilt henne i et ulevelig dilemma.

Jeg gleder meg til å møte min nevø som heter det samme som står på smekken hans. Gutten har nettopp lært seg å blunke mens han smiler skøyeraktig - noe han ville vunnet pris for i en hvilken som helst sjarmørkonkurranse. (Hvis du tror han griner på bildet, tar du skammelig feil...)

I tillegg til Hyggelige Hans, kan Haugesund by på 2006s spellemenn.
Som Vamp sier det: Har du sagt A så har du sagt A. Det er visdom uten sidestykke.

Nå, rett før min siste natt i Oslo på en stund, er det denne tanken som opptar meg: Hvordan overlever man en 8,5 timers busstur på best mulig måte?

Bless us all!

Lena

4 kommentarer:

Helge sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Helge sa...

Hei! du kunne kome på besøk til Ølensvåg også! Der er dialekta noko betre. Berre synd me er i Roma i vinterferien :-D

Her er ein forskarrapport om haugesundsdialekten som du kan kosa deg med:

http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051026/KULTUR/431856530

Helge sa...

Linken, ja, her er den:

-Haugesundsk er stygt

Anonym sa...

Helge! Ut fra erfaring støtter jeg forskeren, og konkluderer:
"Stordabuer er tøffe. Haugesundere er fisefine." YO!
En annen gang skal jeg besøke Ølensvåg og høre på tøff storddialekt!
Nyt Roma, byen er fager.

(Forskerkvinnen er din venninne, sant? Hun likna i alle fall. Fra Stord? inhabil??)